Elektronika     Kartridż do konsoli Famicom (Pegasus) (AT28C256)        




Jest to własnej roboty kartridż (dev-cart) typu NROM-256 do konsoli Famicom (Pegasus). Ten typ
kartridża zawiera 32 kB pamięci dla programu (PRG-ROM) i 8 kB pamięci dla grafiki (CHR-ROM).
Nie posiada żadnego mappera, czyli nie udostępnia większej ilości pamięci poprzez przełączanie
banków. W kartridżu użyłem dwóch układów AT28C256 firmy Atmel, które zawierają po 32 kB pamięci
EEPROM. Oczywiście pod układy pamięci, należy wlutować szerokie podstawki precyzyjne DIP28
(600 mils). Dwa kondensatory po 100 nF, które filtrują napięcie zasilania pamięci, są opcjonalne.
Zworka J1 (pola lutownicze), służy do wyboru sposobu powielania tablic indeksów (Name Table
mirroring). W pozycji 1-2 (V) wybrane jest powielanie pionowe (Vertical), a w pozycji 2-3 (H) poziome
(Horizontal). Zworka ta może pozostać rozłączona.
Test kartridża polegał na zaprogramowaniu obydwu pamięci wsadami, które zawierają kod inicjalizujący
i obsługujący konsolę (U1-PRG.bin) oraz odpowiednią grafikę (U2-CHR.bin). Jest to ten sam program,
który opisałem na tej stronie. Następnie kartridż uruchomiłem na konsoli Pegasus (IQ-502). Nie obyło
się bez małych problemów. Ponieważ konsola nie była używana przez wiele lat, złącze kartridży zabru-
dziło się, zaśniedziało i żaden kartridż (nawet fabryczny) nie chciał się włączyć. Po odpowiednim wyczy-
szczeniu złącza, mój pierwszy dev-cart od razu zadziałał.
Kartridż wykonałem na płytce dwustronnej (14 przelotek) o grubości 1.7 mm (grubość płytki fabrycznego
kartridża wynosi 1.2 mm). Pod podstawki na układy pamięci, należy wywiercić otwory (część ich wypro-
wadzeń jest lutowana tylko do górnej warstwy płytki). Po posmarowaniu płynną kalafonią, całą płytkę
kartridża lub tylko pola stykowe, należy pocynować (lutownicą rozprowadzić cynę tak, aby powstała
cienka jej warstwa). Jako małą ciekawostkę dodam, że płytkę prototypową wykonałem bez trawienia
(mini wiertarką z małym frezem).

Poniżej znajduje się rozmieszczenie sygnałów na złączu kartridży w konsoli Famicom (Pegasus)
oraz w układzie pamięci AT28C256:



SPIS ELEMENTÓW:

Kondensatory:
C1, C2 - 100n (opcjonalne)

Układy scalone:
U1, U2 - AT28C256
Podstawki:
U1, U2 - precyzyjna DIP28 szeroka (600 mils)