Budowa komputera Amiga |
68000 - |
procesor 16-bitowy (16-bitowa szyna danych, 32-bitowa architektura wewnętrzna), taktowany zegarem 7 MHz, montowany w A500, 500+, 600, 1000, 2000 i CDTV. Pomimo 32-bitowej architektury, jednostka arytmetyczno- logiczna (ALU) tego procesora nie umożliwia w pełni, wykonywania dzielenia i mnożenia z taką dokładnością (wynik dzielenia nie może być większy niż 65535, a mnożenia 655359). Z tego powodu w programach stosuje się różne algorytmy, umożliwiające ominięcie tych ograniczeń. Ponadto procesor ten nie jest w stanie zaadre- sować więcej niż 16 MB pamięci RAM. Większość starszych programów ma swoje wersje dla tego procesora. | 68010 - |
od poprzednika różni się wyższą częstotliwością pracy 14 MHz, dodanymi trzema rejestrami wewnętrznymi: VBR (Vector Base Register), SFC (Source Function Code) i DFC (Destination Function Code) oraz rozszerzoną o kilka instrukcji listą rozkazową. Tak jak wcześniejszy model, adresuje tylko do 16 MB pamięci. Nie był fabrycznie montowany w żadnym modelu Amigi i nie spotyka się programów, które by go wymagały. |
68020 - |
procesor 32-bitowy, taktowany zegarem 14, 28 lub 33 MHz, montowany w A1200, 2500, CD32 i tańszych egzemplarzach A3000. W porównaniu z poprzednikami ma znacznie rozszerzoną listę instrukcji i nowe, rozbudowane tryby adresowania. Zawiera też wewnętrzną (Internal) pamięć cache dla kodu (InstCache). Wersja EC ma 24-bitową szynę adresową (adresuje do 16 MB pamięci). Sporo programów ma oddzielne wersje dla tego procesora oraz wcześniejszych modeli MC68000/68010. |
68030 - |
procesor 32-bitowy drugiej generacji (G2) z wbudowaną jednostką MMU, taktowany zegarem 16, 28, 33, 42 lub 50 MHz, montowany w A3000 i tańszych egzemplarzach A4000. Zawiera wewnętrzną (Internal) pamięć cache dla kodu (InstCache) i danych (DataCache). Wersja EC nie posiada jednostki MMU (jest żadko spotykana). Wymagają go średniorozbudowane programy. |
68040 - |
procesor 32-bitowy trzeciej generacji (G3) z wbudowaną jednostką MMU i koprocesorem matematycznym (FPU), taktowany zegarem 25, 33, 40 lub 50 MHz, montowany w A4000. W porównaniu z poprzednikami ma rozszerzoną listę rozkazową, nie tylko o instrukcje FPU. Posiada też wewnętrzną (Internal) pamięć cache dla kodu (InstCache) i danych (DataCache). Wersja EC nie posiada jednostki MMU i koprocesora FPU (jest bardzo żadko spotykana). Wymagają go bardziej rozbudowane programy. |
68060 - |
procesor 32-bitowy trzeciej generacji (G3) z wbudowaną jednostką MMU i FPU, taktowany zegarem 50, 66 lub 80 MHz, montowany w droższych egzemplarzach A4000. Posiada wewnętrzną (Internal) pamięć cache dla kodu (InstCache) i danych (DataCache). Wersja EC nie posiada jednostki MMU i koprocesora FPU (jest prawie nie spotykana). Wymagają go najbardziej rozbudowane programy. |
SLOW - |
pamięć 16-bitowa, dostępna jako rozszerzenie montowane w najstarszych egzemplarzach A500 (w szczelinie od spodu obudowy). Ze wzglądu na małą szybkość działania, już dawno przestano ją produkować (zainstalowanie tego typu pamięci, spowalnia pracę Amigi). |
CHIP - |
pamięć 16-bitowa, montowana w każdej Amidze. Różne modele posiadały różną jej ilość: A500, 1000 - 512 kB; A500+, 600, 2000, 2500, 3000, CDTV - 1 MB; A1200, 4000, CD32 - 2 MB. Pamięć typu CHIP jest współ- dzielona (do 4 MB) pomiędzy procesor, układ dźwiękowy (Paula) i układy graficzne (Agnus i Denise dla chip- setu OCS/ECS lub Alice i Lisa dla AGA). Układ dźwiękowy używa tej pamięci do buforowania dźwięku. Dla układów graficznych jest ona pamięcią ekranową (im większa jest rozdzielczość i liczba kolorów ekranu, tym więcej pamięci CHIP jest wykorzystywane). Dostępne były rozszerzenia, o różnych pojemnościach w zależno- ści od modelu Amigi (najpopularniejsze było 1 MB, także z RTC). Innym sposobem na rozbudowanie pamięci CHIP jest zainstalowanie dodatkowej karty graficznej z wbudowaną pamięcią (np. 2, 4, czy 8 MB), która jest znacznie szybsza od zwykłych rozszerzeń. |
FAST - |
pamięć 32- lub 64-bitowa (początkowo była 16-bitowa), przeznaczona tylko dla procesora. Stacjonarne Amigi 2000, 3000 i 4000 mają miejsce na moduły tej pamięci. Można ją też instalować na karcie procesora (turbo) lub karcie rozszerzeń (tylko dla A500 i 1200). Na kartach tych, montuje się określoną odmianę pamięci FAST, o ograniczonej pojemności (np. maksymalnie 128 MB). Najczęściej stosowane były 32-bitowe moduły SIMM, o różnych pojemnościach (np. 8, 16, 32, czy 64 MB). Dawniej używano też pamięci na układach ZIP (miały małą szybkość przy wysokiej cenie). Montaż pamięci FAST powoduje ok. 2-krotny wzrost szybkości działania Amigi. Jeśli znajduje się ona na karcie turbo, to wzrost ten jest większy w zależności od modelu procesora, zainstalo- wanego na karcie. W przypadku szybkiego procesora, zbyt wolna pamięć powoduje spadek jego wydajności. |
Z3-FAST - |
jest to również pamięć typu FAST, ale zamontowana w 32-bitowych slotach Zorro 3 (posiadają je A3000 i 4000). Może być używana zamiast zwykłej pamięci FAST. |
RTG (ReTargetable Graphics) - | jest to pamięć kart graficznych typu RTG (np. Picasso 96). |
OCS (Original ChipSet) - |
montowany w A1000 oraz najstarszych egzemplarzach A500 i 2000. Zawiera układy grafi- czne Agnus i Denise, umożliwiające wyświetlanie obrazu w rozdzielczości od 320x200 przy 4096 kolorach do 640x512 przy 16 kolorach, ze stałą częstotliwością odświeżania 15-16 kHz (tryb PAL lub NTSC). |
ECS (Enhanced ChipSet) - |
montowany w nowszych egzemplarzach A500 i 2000 oraz A500+, 600, 2500, 3000 oraz CDTV. Zawiera nieznacznie ulepszone układy graficzne Agnus (nazywany też Fat Agnus) i Denise, umożliwiające uzyskanie wyższych rozdzielczości obrazu (do 1280x256 i 1280x512 w trybie PAL), o programowalnej częstotliwości odświeżania 15-31 kHz. Są one minimalnie szybsze od układów OCS. |
AGA (Advanced Graphics Architecture) - |
jest to ostatni i najbardziej rozwinięty chipset, montowany w A1200, 4000 i CD32. Początkowo miał nazwę kodową AA (Advanced Amiga), ale póź- niej w niektórych krajach zaczęto go sprzedawać jako AGA i ta nazwa się przyjęła. Zawiera zmodernizowane układy graficzne Alice (zamiast Agnus) i Lisa (zamiast Denise), umożliwiające wyświetlanie obrazu w rozdziel- czości od 320x200 do 1280x512 lub 1024x960, przy 262144 kolorach z 24-bitowej palety (posiadającej 16777216 kolorów), o programowalnej częstotliwości odświeżania 15-50 kHz. Są one o wiele szybsze od po- przedników. Amigi z chipsetem AGA po resecie (dla zwiększenia kompa- tybilności), pracują w trybie emulacji układów ECS i dopiero polecenie AmigaDOS, o nazwie SetPatch uaktywnia kości AGA. |
Copper - |
umożliwia szybkie działanie gier przez realizację niezwykłych efektów na kolorach oraz płynne przewijanie w dół wyświetlanych ekranów, w wyniku czego może być widocznych jednocześnie kilka ekranów, działają- cych w różnych trybach graficznych. Technicznie jest to bardzo wyspecjalizowany koprocesor realizujący tylko trzy operacje, ale wykonuje je niezwykle szybko i wydajnie. Operacje te, to zmiana: trybu graficznego, war- tości kolorów lub definicji sprite'u w określonym miejscu ekranu. W ten sposób Amiga może generować na ekranie wiele różnych efektów jednocześnie, bez obciążania głównego procesora. |
Blitter - |
potrafi bardzo szybko skopiować prostokątny obszar ekranu i umieścić go w innym miejscu. Podczas tej operacji można pobrać do trzech obszarów źródłowych i wykonywać na nich działania logiczne (np. aby uzyskać różne efekty). Pozwala to zdefiniować w kopiowanym obszarze pewne kolory jako przezroczyste, aby nie zmodyfikowały obszaru przeznaczenia. Dodatkowo koprocesor ten może szybko rysować linie i wypełniać obszary ekranu. Jego właściwości pozwalają niezwykle szybko wyświetlać realistyczne animacje. |
Zorro 1 - | jest to nieoficjalna nazwa krawędziowego złącza rozszerzeń (side expansion port), które znajduje się na płycie głównej Amigi 500 i 1000. Do tego 16-bitowego złącza z wyprowadzonymi wszystkimi sygnałami procesora można podłączyć kartę rozbudowy, która zawiera właściwe sloty Zorro 2. |
Zorro 2 - | używają 16-bitowej magistrali, były montowane w A1500, 2000 i 2500. Karty przeznaczone dla slotów Zorro 2 są kompatybilne z następną ich wersją, czyli można je podłączać do slotów Zorro 3. |
Zorro 3 - | posiadają 32-bitową szynę danych, były montowane w A3000 i 4000. Ich złącza są identyczne, jak slotów Zorro 2 (dzięki multipleksowaniu linii sygnałowych). Dlatego można do nich podłączać starsze 16-bitowe karty, przeznaczone dla slotów Zorro 2. Automatycznie jest rozpoznawana szerokość magistrali zainstalo- wanej karty i w zależności od niej, wybierany jest odpowiedni tryb transferu danych. Sloty Zorro 3, gdy się pojawiły (1990 rok), stanowiły jedną z najszybszych magistral systemowych, wśród powszechnie dostępnych w tym czasie komputerów. |