Modele komputera Amiga |
A1000 - |
16-bitowy procesor MC68000 (32-bitowa architektura wewnętrzna, 16-bitowa szyna danych, 23-bitowa szyna adresowa) firmy Motorola, taktowany zegarem 7 MHz; pamięć 256 kB (później 512 kB) RAM typu CHIP + 256 kB RAM WCS (Writable Control Store); 8 kB boot ROM, który ładuje system operacyjny Kickstart 1.0-1.3 z dyskietki do specjalnej pamięci RAM WCS, która jest zamieniana w pamięć ROM (przez odłączenie linii zapisu); układy graficzne OCS; stacjonarna obudowa typu desktop (leżąca); sloty Zorro w pierwszej wersji, o 8-bitowej szynie danych (nie są kompatybilne z kolejnymi wersjami tego inter- fejsu), służące do rozbudowy komputera za pomocą kart rozszerzeń; stacja dyskietek 3.5" DD (Double Density), obsługująca dyskietki o pojemności 880 kB. Model ten pojawił się w 1985 roku i był pierwszą Amigą produkowaną seryjnie. | ||||||
A2000 - |
procesor MC68000 - 7 MHz; pamięć 512 kB CHIP + 512 kB FAST RAM (później 1 MB CHIP); Kickstart 1.2-1.3, umieszczony w pamięci ROM o pojemności 256 kB (później 2.04 - 512 kB); układy graficzne OCS (później ECS); stacjonarna obudowa typu desktop; sloty Zorro 2 (16-bit); slot procesora (86-pin); stacja dyskietek 3.5" DD. Gdy do slotu procesora zostanie włożona karta turbo z nowszym procesorem, to pro- cesor MC68000 znajdujący się na płycie głównej jest automatycznie wyłączany (nie musi być wyciągany z podstawki). Model ten pojawił się w 1986 roku.
| ||||||
A500 - |
procesor MC68000 - 7 MHz; pamięć 512 kB CHIP RAM (dostępne są rozszerzenia 512 kB/1/1.5/2/3.5 MB także z RTC, a w ostatnich egzemplarzach na płycie głównej znajduje się miejsce na układy scalone, dzięki którym można rozszerzyć pamięć o 512 kB); Kickstart 1.2-1.3 - 256 kB ROM; układy graficzne OCS; niesta- cjonarna obudowa, która zawiera wbudowaną pełnowymiarową klawiaturę, płytę główną i stację dyskietek 3.5" DD. Zewnętrzny zasilacz ma spory zapas mocy, dzięki czemu do komputera można podłączyć kilka dodatkowych urządzeń jednocześnie (np. 2 stacje dyskietek, twardy dysk i modem). Był to komputer domo- wy, przewidziany do średniej rozbudowy. Ostatnie egzemplarze wyprodukowane pod koniec 1991 roku, zawierają: Kickstart 2.04 - 512 kB ROM; układy graficzne ECS. Prawdopodobnie firma Commodore użyła w tych A500 (nie informując nabywców), nowych płyt głównych (revision 8A) przeznaczonych do modelu A500+. Działo się to w krótkim okresie, kiedy obie te Amigi były produkowane i sprzedawane jednocześnie. Wielu użytkowników nie wiedziało, że zakupili coś więcej niż zwykłą A500. Model ten pojawił się w 1987 roku. W tym samym roku wyprodukowano również limitowaną (ok. 10000 sztuk) serię Amig 500 z fabrycznie pokolorowaną obudową, które były sprzedawane tylko w Niemczech i Austrii. W zależności od wzoru umieszczonego na obudowie, rozróżnia się edycję Ball (kule) lub Tiger (centki tygrysa).
| ||||||
A2500 - | jest to A2000HD z fabrycznie zainstalowaną (w slocie procesora) kartą turbo z nowszym procesorem i szybką 32-bitową pamięcią FAST RAM:
| ||||||
A1500 - | pamięć 1 MB CHIP RAM; Kickstart 1.3 - 256 kB ROM (później 2.04 - 512 kB); 2 stacje dyskietek 3.5" DD. Poza tym jest to A2000 z fabrycznie zainstalowaną drugą stacją dyskietek. Model ten (nie zatwierdzony oficjalnie przez firmę Commodore) pojawił się w 1990 roku i był sprzedawany tylko w Wielkiej Brytanii. | ||||||
A3000 - |
pamięć 1 MB CHIP + 1 MB FAST RAM (na płycie głównej znajdują się podstawki na układy scalone, dzięki którym można rozszerzyć pamięć do: 2 MB CHIP - 8xDIP20 oraz 16 MB FAST - 8xDIP20 + 32xZIP20); Kickstart 1.4 - 256 kB boot ROM, który ładuje Kickstart 1.3-2.04 z dyskietki lub twardego dysku do pamięci FAST/CHIP RAM, która jest relokowana (przez MMU) i zamieniana w pamięć ROM (późniejsze egzempla- rze mają prawdziwy Kickstart 2.0/2.04 - 512 kB ROM); układy graficzne ECS; stacjonarna obudowa typu desktop; sloty Zorro 3 (32-bit), obsługujące 16-bitowe karty rozszerzeń dla złącza Zorro 2; slot procesora (200-pin); stacja dyskietek 3.5" DD (później HD - High Density); kontroler SCSI-2 + twardy dysk; flicker-fixer (scan-doubler), czyli układ elektroniczny (Amber) pozwalający na wyświetlanie obrazu telewizyjnego PAL/ NTSC na monitorze VGA. W zależności od częstotliwości taktowania procesora, rozróżnia się modele:
ta znajdująca się w MC68030. Model ten pojawił się w 1990 roku i był pierwszą w pełni 32-bitową Amigą z chipsetem ECS oraz miał wówczas jedną z najszybszych magistral systemowych, wśród powszechnie dostępnych komputerów. | ||||||
CDTV - |
MC68000 - 7 MHz; pamięć 1 MB CHIP RAM + 2 kB nieulotnej (podtrzymywanej bateryjnie) pamięci NVRAM (Non-Volatile RAM); Kickstart 1.3 - 256 kB ROM (można używać Kickstart 2.0+, ale po wykonaniu pewnych modyfikacji sprzętowych) + firmware (obsługa CD-ROM) - 256 kB ROM; układy graficzne OCS + DMAC (kontroler CD-ROM); stacjonarna obudowa typu desktop; wbudowany napęd CD-ROM (bez wysuwanej tacki), o prędkości odczytu danych 1x (150 kB/s); pilot (gamepad) zdalnego sterowania na podczerwień (40 kHz); panel przedni z wyświetlaczem fluorescencyjno-próżniowym VFD i przyciskami do sterowania odtwarzaczem CD. Jest to konsola multimedialna (zbudowana na bazie A500) bez stacji dyskietek, kla- wiatury i myszki (były one dołączone do droższego zestawu pro-pack). Potrafi odtwarzać płyty CD-ROM (ISO-9660, CD-Audio, CD+G, CD+MIDI), przeznaczone specjalnie dla niej (gry, programy, animacje wideo CDXL) albo zwykłe muzyczne CD-Audio. W systemie Workbench 1.3 można odczytywać płyty z danymi (napęd CD jest zainstalowany jako urządzenie CD0:). Po włożeniu płyty z muzyką (na ekranie powitalnym CDTV), automatycznie uruchamia się program odtwarzacza (zapisany w firmware), umożliwiający stero- wanie odtwarzaniem utworów za pomocą klawiatury lub specjalnych przycisków na panelu przednim. Ponadto wszystkie funkcje obsługuje się też, dołączonym pilotem zdalnego sterowania na podczerwień, który pełni również funkcję gamepada (joysticka) w grach. Na panelu przednim znajduje się wyświetlacz VFD, który podczas odtwarzania muzyki wyświetla numer ścieżki oraz czas trwania (lub pozostały do zako- ńczenia) utworu, a w trybie czuwania pełni rolę zegara. Z przodu obudowy umieszczono też wyjście stereo JACK, które umożliwia odsłuch muzyki na słuchawkach. Z tyłu obudowy oprócz standardowych złącz, znaj- duje się wejście i wyjście MIDI (dwa gniazda DIN5). Amiga CDTV ma ładnie zaprojektowaną, czarną obu- dowę z 4 szerokimi nóżkami w złotym kolorze. Widać, że była przewidziana jako uzupełnienie domowego sprzętu hi-fi audio-wideo. Skrót CDTV można rozwinąć jako "Commodore Dynamic Total Vision" lub "Compact Disc TeleVision". Model ten pojawił się w 1991 roku i był pierwszą konsolą z napędem CD. | ||||||
A3000T - |
pamięć 1 MB CHIP + 4 MB FAST RAM (na płycie głównej znajdują się podstawki na układy scalone, dzięki którym można rozszerzyć pamięć do: 2 MB CHIP - 8xZIP20 oraz 16 MB FAST - 32xZIP20); Kickstart 2.04 - 512 kB ROM; układy graficzne ECS; stacjonarna obudowa typu tower (stojąca); sloty Zorro 3 (32-bit), obsłu- gujące 16-bitowe karty rozszerzeń dla złącza Zorro 2; slot procesora (200-pin); stacja dyskietek 3.5" DD (później HD); kontroler SCSI-2 + twardy dysk; flicker-fixer (scan-doubler), czyli układ elektroniczny (Amber) pozwalający na wyświetlanie obrazu telewizyjnego PAL/NTSC na monitorze VGA. W zależności od zainstalowanego procesora, rozróżnia się modele:
oraz miał również największą płytę główną ze wszystkich Amig. | ||||||
A500+ - |
procesor MC68000 - 7 MHz; pamięć 1 MB CHIP RAM; Kickstart 2.04 - 512 kB ROM; układy graficzne ECS; niestacjonarna obudowa, która zawiera wbudowaną pełnowymiarową klawiaturę, płytę główną i stację dys- kietek 3.5" DD. Zewnętrzny zasilacz ma spory zapas mocy, dzięki czemu do komputera można podłączyć kilka dodatkowych urządzeń jednocześnie (np. 2 stacje dyskietek, twardy dysk i modem). Był to komputer domowy, przewidziany do średniej rozbudowy. Chociaż oficjalnie A500+ pojawiła się w 1992 roku, to nie- które egzemplarze zostały sprzedane pod koniec 1991 roku, jako A500. Prawdopodobnie firma Commo- dore użyła w tych A500 (nie informując nabywców), nowych płyt głównych (revision 8A) przeznaczonych do modelu A500+. Działo się to w krótkim okresie, kiedy obie te Amigi były produkowane i sprzedawane jednocześnie. Wielu użytkowników nie wiedziało, że zakupili coś więcej niż zwykłą A500. Model ten pojawił się pod koniec 1991 roku i był najkrócej produkowaną Amigą (tylko przez 6 miesięcy). | ||||||
A600 - |
procesor MC68000 - 7 MHz (przylutowany do płyty głównej); pamięć 1 MB CHIP RAM (dostępne są roz- szerzenia 1 MB CHIP także z RTC lub 512 kB/1/2/4 MB FAST przez PCMCIA); Kickstart 2.05 (37.299) - 512 kB ROM (później 37.300 lub 37.350); układy graficzne ECS; kontroler twardego dysku IDE (AT-BUS); interfejs kart PCMCIA (typ 2, 16-bit); niestacjonarna obudowa, która zawiera wbudowaną klawiaturę bez bloku klawiszy numerycznych (NumPad), płytę główną i stację dyskietek 3.5" DD. Zewnętrzny zasilacz ma mały zapas mocy. Był to komputer domowy, przewidziany do niewielkiej rozbudowy. W pierwszych egzem- plarzach montowano Kickstart w wersji 37.299, który nie obsługuje twardego dysku, ani złącza PCMCIA. Kolejna wersja 37.300 (z powodu błędów) nie obsługuje twardych dysków, o pojemności większej niż 40 MB. Tylko wersja 37.350 prawidłowo obsługuje twarde dyski, o pojemności do 4 GB. Była to pierwsza Amiga wyprodukowana w Wielkiej Brytanii oraz z użyciem technologii montażu części elektronicznych SMD (Surface Mount Devices), która zminimalizowała ryzyko awarii sprzętu do 0.78% (dla A500 wynosi 8.25%).
| ||||||
A4000 - |
pamięć 2 MB CHIP (SIMM) + 4 MB FAST (SIMM) RAM (na płycie głównej znajdują się podstawki na moduły pamięci SIMM 72-pin, dzięki którym można zainstalować maksymalnie: 2 MB CHIP - 1xSIMM oraz 16 MB FAST - 4xSIMM); Kickstart 3.0 - 512 kB ROM (później 3.1); układy graficzne AGA; stacjonarna obudowa typu desktop; sloty Zorro 3 (32-bit), obsługujące 16-bitowe karty rozszerzeń dla złącza Zorro 2; slot proce- sora (200-pin); stacja dyskietek 3.5" HD; kontroler IDE (40-pin) + twardy dysk. W zależności od zainstalo- wanego procesora, rozróżnia się modele:
| ||||||
A1200 - |
32-bitowy (24-bitowa szyna adresowa) procesor MC68EC020 - 14 MHz (przylutowany do płyty głównej); pamięć 2 MB CHIP RAM (dostępne są rozszerzenia 1-8 MB FAST (32-bit) także z RTC i/lub podstawką na FPU lub 512 kB/1/2/4 MB FAST (16-bit) przez PCMCIA); Kickstart 3.0 - 512 kB ROM (później 3.1); układy graficzne AGA; kontroler twardego dysku IDE (AT-BUS); interfejs kart PCMCIA (typ 2, 16-bit); niestacjo- narna obudowa, która zawiera wbudowaną pełnowymiarową klawiaturę, płytę główną i stację dyskietek 3.5" DD. Zewnętrzny zasilacz ma mały zapas mocy. Był to komputer domowy, przewidziany do większej rozbu- dowy (po wymianie zasilacza i ewentualnie obudowy). Na płycie głównej znajduje się miejsce na przyluto- wanie koprocesora matematycznego MC6888x (w obudowie PLCC).
ctwie firmy Commodore. W 1995 roku firma Escom wznowiła produkcję A1200 Magic (Kickstart 3.1, nie kompatybilna w 100% stacja dyskietek 3.5" DD). | ||||||
CD32 - |
32-bitowy (24-bitowa szyna adresowa) procesor MC68EC020 - 14 MHz (przylutowany do płyty głównej); pamięć 2 MB CHIP RAM + 1 kB pamięci EEPROM (do zapisywania stanu gry); Kickstart 3.1 (40.60) - 512 kB ROM + firmware (obsługa CD-ROM) - 512 kB ROM; układy graficzne AGA + Akiko (kontroler CD-ROM i konwersja grafiki); niestacjonarna obudowa bez wbudowanej klawiatury i stacji dyskietek (nie dołączono również myszki); wbudowany napęd CD-ROM (z otwieraną klapką), o prędkości odczytu danych 2x (300 kB/s); gamepad (11-przycisków) do sterowania grami/programami lub odtwarzaniem płyt. Jest to typowa konsola do gier (zbudowana na bazie A1200), potrafiąca odtwarzać płyty CD-ROM (ISO-9660, CD-Audio, CD+G, CD+MIDI) przeznaczone specjalnie dla niej (gry, programy, animacje wideo CDXL) albo zwykłe muzyczne CD-Audio. W systemie Workbench można odczytywać płyty z danymi (napęd CD jest zainstalo- wany jako urządzenie CD0:). Po włożeniu płyty z muzyką (na ekranie powitalnym CD32), automatycznie uruchamia się program odtwarzacza (zapisany w firmware), umożliwiający sterowanie odtwarzaniem utwo- rów za pomocą gamepada. Na górze obudowy znajduje się wyjście stereo miniJACK z potencjometrem do regulacji głośności, które umożliwia odsłuch muzyki na słuchawkach. Istnieje możliwość podłączenia klawia- tury (do portu AUX) i myszki/drugiego gamepada (port 2). Jako gamepada do CD32 można użyć kontrolera od konsoli Sega Mega Drive/Genesis lub Sega Master System oraz joysticka od komputera C64 (wszystkie myszki/joysticki od Amigi również będą działać). Z tyłu obudowy (pod klapką) znajduje się złącze rozszerzeń (182-pin), do którego można podłączyć różne przystawki. Najpopularniejsze to: SX-1 (Microbotics/Paravi- sion/Hi-Tech), ProModule (Elsat), SX-32 (DCE). Każda z nich zawiera port szeregowy i równoległy, wyjście RGB wideo, umożliwia podłączenie stacji dyskietek, twardego dysku, klawiatury od PC (IBM AT-101) oraz pozwala dodać pamięć FAST RAM. Dodatkowo ProModule posiada podstawkę PLCC na FPU MC68882 (do 50 MHz), a SX-32 ma wyjście monitorowe VGA i może zawierać procesor MC68(EC)030 (25-50 MHz) z FPU MC68882 (25-50 MHz) w obudowie PGA. Po dołączeniu takiej przystawki, konsola CD32 zamienia się w standardową Amigę 1200 (ale bez PCMCIA). Ciekawą przystawką jest FMV (Full Motion Video), czyli sprzętowy dekoder MPEG1, umożliwiający odtwarzanie filmów z płyt VCD (Video CD) lub CD-i DV (CD-interactive Digital Video). Model ten pojawił się w 1993 roku i był pierwszą na świecie 32-bitową konsolą z napędem CD. | ||||||
A4000T - |
pamięć 2 MB CHIP (przylutowana do płyty głównej) + 4 MB FAST (SIMM) RAM (na płycie głównej znajdują się 4 podstawki na moduły pamięci SIMM 72-pin, dzięki którym można rozszerzyć pamięć do 16 MB FAST); Kickstart 3.1 (40.70) - 512 kB ROM; układy graficzne AGA; stacjonarna obudowa typu tower; sloty Zorro 3 (32-bit), obsługujące 16-bitowe karty rozszerzeń dla złącza Zorro 2; slot procesora (200-pin); stacja dyskie- tek 3.5" HD; kontroler IDE (40-pin) i SCSI-2 + twardy dysk. Jest to jedyna Amiga, która posiada wbudowane obydwa kontrolery IDE i SCSI na płycie głównej. Umieszczenie w Kickstarcie sterowników do obu tych inter- fejsów, spowodowało (ze względu na brak miejsca w 512 kB ROM) konieczność przeniesienia biblioteki "workbench.library" z Kickstartu na dysk systemowy. W zależności od zainstalowanego procesora, rozróżnia się modele:
|